16.2.2014

Tomorrowland Saturday 2013

Matka Belgiaan

Viime vuonna oltiin kaverin kanssa onnekkaita ja napattiin ittellemme hetken jonottelun jälkeen lauantaipäivän liput Tomorrowland festareille Belgian Boomiin. Itse olen trance-musiikin iso fani ja muuta en oikeastaan kuuntelekkaan. Olen aina haaveillut matkasta Tomorrowlandiin, mutta lippuja on ollut hankala saada, koska kaikki myydään aina heti loppuun ja toki pitkä välimatka on myös aiheuttanut esteitä. Liput tulivat viime vuonna myyntiin joskus helmi-maaliskuussa ja siinä olikin sitten pitkä tovi odottaa heinäkuuhun saakka festareille pääsyä. Aika kului kuitenkin aika nopeasti ja yhtä-äkkiä istuttiinkin jo lentokoneessa kohti Belgiaa.

Ostimme lennot sekä hotellit erikseen. Lensimme Helsingistä Frankfurttiin ja sieltä Brysseliin. Lentoaika vaihtoineen kesti noin 6 tuntia. Hotelliksi valittiin Brysselin keskusta-alueelta Bed & Breakfast tyylinen huoneisto, nimeltänsä BnB Urban. Huoneemme oli aivan ihana: kauniisti sisustettu, siisti ja ulkona oli iso jaettu patio aurinkotuoleineen. Hotellissa oli yhteensä vain 4 huonetta, joten siellä sai olla aika rauhassa. Vähän karmi ajatus kuitenkin siitä, ettei hotellissa ollut yhtään henkilökuntaa.

Aamupala kuului hintaan ja se tapahtui yläkerrassa aamupalahuoneessa. Jääkaapissa oli aamupalatarvikkeita, kuten leipää, juustoa, kananmunia, jogurttia, hedelmiä, mehua, teetä ja kahvia. Sieltä sai itse ottaa mitä halusi ja kokata itselleen aamiaisen. Ärsyttävää oli, että viimeisenä päivänä ennen lähtöä jääkaappi oli melkein tyhjä, kun joku ahmatti oli syönyt kaiken tai vienyt huoneeseensa jemmaan, murr! Huoneessa oli telkkari, ipod, hiustenkuivaaja, erikois-shamppoita sekä pyyhkeet. Kaikin puolin olin tyytyväinen majoitukseen ja voisin harkita meneväni sinne myös uudelleen.

Tomorrowland

Heräsimme aamulla hotellissa seitsemän aikaa ja kävimme haukkaamassa aamupalaa kuoharin kera. Meikkailtiin, laitettiin hiuksia ja pukeuduttiin noin tunnissa (ihmettelen vieläkin, kuinka nopeaa toimintaa meillä oli) ja pakattiin laukkuihin keijunsiivet ja lähdettiin suuntamaan kohti Brysselin bussiasemaa. Olimme ostaneet etukäteen Tomorrowlandin nettisivuilta bussikuljetukset Brysselistä Boomiin ja takaisin. Bussin oli määrä lähteä kello 10:30 aikaan ja yhtä-äkkiä huomasimme, että kello on jo 10:00 ja bussiasemalle oli vielä matkaa. Kauhea paniikkihan siinä iski ja juoksimme sydän pampaten taksitolpalle, jossa oli yksi taksi, mutta ei kuskia. Hätääntyneinä juoksimme taksiaseman luukulle ja selitimme, että tarvitsemme heti kyydin bussiasemalle. Kuski juoksi jostain kahvilasta pulla suussa ja pääsimme matkaan. Bussiasemalla ei ollut ketään, eikä missään bussia. Luulimme, että olimme myöhästyneet ja aloimme paniikissa miettimään miten me pääsemme perille. Taksi olisi maksanut sinne noin 80 euroa per suunta, joka tuntui liian suurelta summalta verrattuna 20 euron meno-paluu bussilippuihin. Paniikissa mietittiin, että mitä nyt tehdään ja sitten taivaalta kuului kauhea räjähdys.

Ukkosmyrsky alkoi ihan yhtä-äkkiä ja kastuttiin läpimäräksi muutamassa sekunnissa. Meillä oli mukana sadeviitat, mutta eipä ne paljon sellaisessa myrskyssä suojanneet. Mulla oli minimekko ja ballerinat sekä neule, jotka olivat läpimärät jo ennen kuin oltiin edes päästy mihinkään. Juostiin juna-asemalle vessaan ja siellä kauhuksemme katsottiin itseämme peilistä: meikit valuneet CHECK, hiukset läpimärät ja takussa CHECK. Mua alko siinä vaiheessa niin paljon ketuttaa, et menin hakemaan kioskilta viinipullon. Käytiin juna-asemalla kysymässä, että millä junalla päästäisiin Boomiin. Kuulemma päästäisiin, mutta ei lähelle festarialuetta. Ostettiin kuitenkin liput, ne maksoivat pari euroa. Mielummin junaliput Boomiin ja sieltä taksi festarialueelle, kuin 80 euron taksimatka. Junaa odotellessa huomasin vieressäni miehen jolla oli festarirannekke. Mentiin häneltä kysymään, että tietääkö hän mitään bussista vai onko hän menossa junalla. Tämä sympaattinen aussimies kertoi, että hän on menossa junaan joka lähtee 5min päästä. Aussimies pyysi meidät mukaan samaan junaan, yhdessä jos eksytään niin ei pelota niin paljoa. Sitten kävi ilmi, että meillä on väärät junaliput (loistavaa!) aussipoika tuli neuvomaan mitkä liput meidän pitää ostaa. Pitkän jonotuksen jälkeen käsissämme oli uudet liput neljän euron liput ja sitten vaan juoksemaan junaan. Juna lähti suoraan nokan edestä (voi itku!). Meillä oli kädessä nyt kahdet junaliput, mutta ei junaa.

Palasimme takaisin kysymään juna-aseman tiskiltä, koska seuraava juna lähtisi ja törmäsimme muuhun festariporukkaan aulassa. He olivat hyvällä tuulella ja kysyivät onko kaikki hyvin. Selitimme, että myöhästyimme bussista ja sen jälkeen junasta. Pojat sanoivat, että bussihan on tuossa edessä ulkona (mitä, onko!?), lähdimme juoksemaan takaisin sateeseen ja siellähän se bussi oli. Mikä tässä sitten oli mennyt mönkään? Oltiinko me väärässä paikassa? EI, vaan me oltiin tuntia liian aikaisin oltu siellä bussiasemalla (noloo, edes kertoo tää).

Bussiliput oli pitänyt ostaa etukäteen, mutta ilmeisesti yksi matkustaja ei ollut päässyt ja uusi tuttavuutemme aussimies sai tuon ihan tuurilla viimeisen paikan bussista. Huh, mikä helpotus oli istua bussissa, vaikka vaatteet olivat läpimärät ja hiukset sekä meikit mennyttä. Bussi lähti eteenpäin, ja trance alkoi soimaan. Avattiin tyytyväisenä viinipullo ja bussista sai ostaa eurolla olutta, mmmm. Bussimatka kesti noin tunnin. Saavuimme alueelle etuajassa ja saimme odotella porttien edessä alueen avautumista. Vettä tietenkin satoi ja maa olin ihan kuoppainen ja mudassa. Katoin mun kenkiä siinä vaiheessa, jotka olivat jo aivan entiset vaikka kello oli vasta 11:30. Alueella ei voinut maksaa käteisellä tai kortilla, vaan rahat piti vaihtaa poletteihin. Vaihdoimme odotellessamme rahaa poletteihin ja yhtä-äkkiä portit aukesivatkin ja pääsimme sisälle.

Turvatarkastus oli todella tarkka, tutkittiin kropat, pussit, kassit ja ihan kaikki. Turvatarkastuksen jälkeen näkymä aukesi: nyt se on totta, me ollaan Tomorrowlandissa! Kaikki oli niin kaunista ja upeaa, että märät vaatteet unohtuivat samantein. Lähdettiin tutkimaan paikkoja, syömään sekä juomaan. Olin tottunut suomen festarihintoihin ruuan ja juoman suhteen ja olin varautunut, että kaikki maksaa. Käytiin tilaamassa oluet: 2 euroa! Mitäää, olut kaksi euroa! Vesi maksoi 3 euroa ja drinkit 4 euroa. Ruoka oli kaikissa kojuissa noin 5 euroa / annos. Vessat olivat siisteimmät bajamajat mitä oon koskaan nähnyt. Kertaakaan vessaan ei myöskään tarvinnut jonottaa, sillä niitä oli runsaasti. Vessa-alueella oli vesihanat ja saippuaa (ihanaa!) sekä siellä oli ns. dödöpiste, missä sai maksutta käydä suihkuttamassa vähän tuoksua itseensä. Ihmiset olivat ystävällisiä, auttavaisia ja ihania. Kukaan ei tapellut, kaikki vaan nauttisivat musiikista.

Päivä meni aivan liian nopeasti. Aurinko alkoi paistaa kello 14 aikaan ja nautimme siitä aivan täysillä ja vaatteetkin vihdoin kuivuivat. Aika meni todella nopeasti tanssiessa ja yhtä-äkkiä havahduttiin, että alkoi jo hämärtämään (yhyyh, se loppuu). Kun Armin Van Buuren alkoi soittamaan viimeisenä kera ilotulitusten, niin tiesimme, että nyt se on loppu. Katsottiin hetken aikaa keikkaa, kunnes se tapahtui taas: kauhea jysähdys ja aivan jäätävä ukkosmyrsky. Siinä kohtaa alkoi tulemaan jo paniikki, kun päälavan edusta alkoi täyttymään vedestä jalkoihin saakka.

Me oltiin jo todella väsyneitä, joten päätettiin lähteä. Sade vaan yltyi ja vesi tulvi kirjamellisesti melkein polviin saakka. Mulla oli kädessä ohjekartta, mistä bussi lähtee takaisin Brysseliin. Jossain kohtaa kaveri kysy, että näytä sitä karttaa: no se oli sulanut siinä kaatosateessa aivan pieneksi paperitolloksi, mikä repesi kun yritti sen aukaista. Taas iski paniikki: vettä sataa kaatamalla, on pimeää, ollaan toisessa kaupungissa, lento lähtee aamulla ja me ei tiedetä mistä bussi lähtee eli miten me päästään takaisin Brysseliin ja hotelliimme. Löysimme jonkun bussitolpan, josta meni busseja noin 10 min välein. Ne olivat aivan täynnä ja kun bussin ovet aukesivat niin kauhea massa yritti tunkea sisään. Ei siinä ollut tämmösen pikku tytön mitään mahdollisuutta päästä sen massan mukana bussiin. Jossain kohtaa vihdoin pääsimme bussiin, mä en enää edes tajunnut mistään mitään, koska mulla oli yksinkertaisesti niin kylmä!

Bussi jätti meidät johonkin, jossa piti hypätä toiseen bussiin. Heräsin noin kello 04 aikaan yöllä, kun aussimies herätti: nyt me ollaan perillä! Kivuttiin bussista pois taksitolpalle ja siinä kohtaa iski masennus: nyt se on ohi, Tomorrowland on ohi ja toki piti myös uusi aussiystävä hyvästellä. Kun pääsimme hotelliin, ryntäsin heti kuumaan suihkuun. Mun jalat oli polviin asti aivan ruskeassa mudassa, namii. Jossain kohtaa kaverin kanssa sitten nukahdettiin. Aamulla herättiin iPhonen kelloon: oli aika lähteä kotiin. Kuuden tunnin vaihtolennot odotti edessä ja voin kertoa, että matka kotiin oli todella väsyttävä. Kävin lentokentillä pyörimässä kaupoissa ja ostamassa poikaystävälleni tuliaisia. Olihan hän niin ihana, että oli uskaltanut mut päästää kahdestaan tyttökaverini kanssa Tomorrowlandiin.

Kello 01 aikaan yöllä laskeuduttiin viimeinkin suomeen. Siitä odotti vielä toki kahden tunnin bussimatka Turkuun. Turkuun lähtijöitä seisoi bussipysäkillä noin kuusi ihmistä. Helpottunut olo valtasi minut, kun huomasin Turkuun lähtevän bussin ajavan kohti, mutta bussi ajoikin ohi. Me kuusi ihmistä heilutimme ja hypimme, että mihin se menee. Se oli viimeinen bussi Turkuun, seuraava olisi lähtenyt vasta aamulla. Siinä kohtaa taisin soittaa jo itkuisena poikaystävälleni, etten pääse ikinä kotiin. Otimme noiden kuuden ihmisen kanssa yhteisen taksin Turkuun ja laskun lähetimme Matkahuollolle.

Kello 04 aikaan oltiin vihdoin Turussa ja näin sillä hetkellä maailman ihanimman näyn: poikaystäväni ja auton. Vietiin vielä ystäväni kotiin ja vihdoin pääsin sitten itsekkin kotiin, lämpimään sänkyyn ja kainaloon. En ymmärrä miten meillä oli noin huonoa tuuria matkassa mukana, mutta silti muistelen tätä reissua iloisin mielin. Tomorrowland oli upea kokemus ja sen jälkeen kaikki muut bileet eivät ole oikeastaan tuntuneet miltään. Jos mietin, että mitä tekisin ensi kerralla eri tavalla, niin ehdottamasti kerralla ottaisin vaihtovaatteita ja kumisaappaat mukaan festarialueelle.

Tomorrowland plussat ja miinukset

+ edulliset hinnat
+ runsas valikoima ruokia ja juomia sekä muuta tilpehööriä esim. aurinkolaseja
+ hyvät opasteet alueella
+ siistit vessat ja käsienpesu
+ asiakaskokemuksen ylittäviä elämyksiä
+ kaikki parhaat esiintyjät ja dj:t paikalla

- huonot opasteet yöllä tapahtuman loppuessa
- bussimatkan pituus
- vesi loppui baaripisteillä kesken

Info

Maa: Belgia
Kaupunki: Yövyimme Brysselissä, mutta Tomorrowland oli Boomissa noin 70km Brysselistä.
Kieli: Hollanti, Ranska & Saksa. Puhuvat hyvää englantia!
Valuutta: Euro
Lentoaika: Suoralento Helsingistä Brysseliin on noin 2,5h. Me käytimme reittiä Helsinki-Frankfurt-Bryssel noin 6h vaihtoineen.

Matkan hinta

- Tomorrowland liput (1-päivä lauantai) : noin 80-80 euroa
- Lennot Lufthansa
(menopaluu Helsinki-Frankfurt-Brysseli-Helsinki-Frankfurt-Helsinki) : noin 200 euroa
Hotelli BnB Urban ( 3 yötä) : noin 100 euroa
- Bussikuljetus Brysselistä Tomorrowlandiin (menopaluu): noin 20 euroa

Eilen 15.2.2014 tulivat Tomorrowlandin 2014 10-vuotis bileiden liput myyntiin. Jotta lippuja pääsi edes jonottamaan oli alkuvuodesta pitänyt ennakko rekisteröityä lipun tilaajaksi. Kaveri pisti viestiä kello 16 jälkeen, että muistatko sitten, että tänään aukee lippujono. No siinä pikku paniikissa äkkiä kotiin koneen ääreen, ensin en löytänyt sähköpostia ennakko rekisteröitymisestä ja sen jälkeen en löytänyt luottokorttia haha. Kiva pieni epäonni heti jo alkuun, mutta 1h 50min jonottamisen jälkeen pääsin valitsemaan liput. Kaikki oli jo sold out, mutta onnistuin nappaamaan 4 lippua perjantaille (88 euroa / kpl). Nyt voin huokaista helpotuksesta, sillä poikaystäväni innostui lähtemään meidän mukaan, joten ainakin tällä reissulla on mukana miehen turvaa ja miesten aivot. Nyt taas odottelemaan heinäkuuta ja mitä tämä reissu tuo tullessaan, ainakin tänä vuonna olen fiksu ja otan kumisaappaat ja pitkät kalsarit mukaan ;)

Tomorrowland 2013 After Movie

See you in Tomorrowland!

Pics: Diina.L & Jenna.P

1. kiitos tästä postauksesta, oon koittanu ettiä kans ite suomenkielistä ja selkeetä tietoa tästä tapahtumasta että miten se täältä päin sinne lähteminen onnistuisi! =) tomorrowland 2015 here i come!

2. Kiva jos sait tästä tarpeellista infoa :)
    Ite lähen tänäki vuonna Tomorrowlandeihin, jos vähän paremmalla tuurilla ;)

3. mahtavaa että joku laittanut tietoa tästä kun ite jo alkanut pistää fyffee sivuun vuoden 2015 meininkeihin kun ei näihin saanu lippua :)

4. Heii jännäää! Me ollaan tulossa pe-su Tomorrowlandiin : )

5. Tomorrowlandiin 2015 jos vaa natsaa lippujen kanssa :D

6. Google mapsin mukaan Brysselistä Boomiin on matkaa vain noin 30 km? vai miten kaukana hotellinne sijaitsi? Itselläni on suunnitelmissa mennä Tomorrowlandiin tänä vuonna jos vain lippujen kanssa onnistaa :) Mitä kautta noita bussilippuja saa ostaa?